Tuky

Tuk je díky své energetické vydatnosti významnou složkou potravy. V organizmu funguje hlavně jako rezervní zdroj energie. Dále pak má funkci např. v tělesné termoregulaci, ochraně některých orgánů a oběhu a absorpci vitamínů obsažených v tucích. Konzumace tuků v rozumné míře je důležitá. Je však potřeba spotřebu tuků omezovat a dávat pozor na skladbu tuků.

Dělení tuků pro účely tohoto textu není podstatné, a proto se zaměřme především na to, které tuky konzumovat a kterým se raději vyhnout. Konzumaci živočišných tuků (nasycené tuky) je potřeba nahradit tuky rostlinnými a rybími (nenasycené tuky). Nenasycené rostlinné a rybí tuky jsou zpravidla při pokojové teplotě tekuté. Jedná se především o olivový olej, rybí olej obsažený v rybách a mořských plodech (tuňák, sardinka, losos), sojový olej, či oleje obsažené v ořechách a margarínech. Tyto tuky snižují hladinu špatného cholesterolu (LDL) a snižují výskyt srdečně-cévních onemocnění. Oproti tomu nasycené tuky obsažené především v mase, másle, palmovém a kokosovém oleji, sýrech a výrobcích s technologicky ztuženými oleji zvyšují hladinu špatného cholesterolu (LDL) a zvyšují riziko aterosklerózy a srdečně-cévních onemocnění. Tyto tuky zpravidla nejsou při pokojové teplotě tekuté.

V rámci diety je potřeba omezovat příjem především živočišných tuků.

Cholesterol: je látka tukové povahy, která je přirozenou součástí buněk lidského těla. Najdeme ho v potravinách živočišného původu. Jeho zvýšené množství může být rizikovým faktorem srdečně cévních onemocnění. Hodně cholesterolu obsahují žloutky, vnitřnosti, některé mořské plody (garnáti), maso.

... zpět na seznam článků

Liniebox


S programem LINIEBOX jíte, na co jste zvyklí. Jíte chutně, často, ale pravidelně a jen tolik, kolik váš organismus potřebuje.

LINIEBOX s.r.o.

  Brno - Kolejní 14

   +420 774 120 171

   info@liniebox.cz

Sledujte nás