Glykemický index

Pojem kilokalorií či kilojoulů je všeobecně známý, ale glykemický index je zatím mnoha hubnoucím utajen. Podstatou teorie GI je zjištění, že některé sacharidy zvyšují hladinu krevního cukru více, jiné méně. To lze vyjádřit pomocí tzv. glykemického indexu, který určuje, jak dalece vychyluje konzumace dané potraviny hladinu cukru v krvi.

Pokud sníme potraviny s vysokým glykemickým indexem (např. bílé pečivo, cukr, bagety, hamburgery, pizzu, koblihy, zákusky...), nastane rychlé a prudké zvýšení glykemie, které je provázeno i nadměrným vyplavením inzulinu do organismu. Ten umožní prostup cukru z krve do buněk, kde se cukr uloží v podobě tukových zásob. Hladina krevního cukru se sníží a následně nastává i pokles inzulinu. Ovšem prudký pokles hladiny krevního cukru v důsledku vyloučení velkého množství inzulinu, vyvolaného předchozím prudkým vzestupem hladiny krevního cukru z potraviny s vysokým glykemickým indexem, vyvolá opětovný pocit hladu a potřebu se najíst. Pocit hladu totiž nastává především při rychlém poklesu glukózy v krvi, nikoli při pomalém poklesu. Jinými slovy, nízký glykemický index u konkrétní potraviny znamená, že po jejím požití se budete delší dobu cítit nasyceni.

Pokud tedy dva lidé budou konzumovat stravu o stejné energetické hodnotě, menší pocit hladu má ten, kdo bude jíst potraviny s převážně nižším glykemickým indexem.

... zpět na seznam článků

Liniebox


S programem LINIEBOX jíte, na co jste zvyklí. Jíte chutně, často, ale pravidelně a jen tolik, kolik váš organismus potřebuje.

LINIEBOX s.r.o.

  Brno - Kolejní 14

   +420 774 120 171

   info@liniebox.cz

Sledujte nás